Boendeappen och Mina sidor

I boendeappen och på Mina sidor kan du som hyresgäst bland annat felanmäla, utföra ärenden, göra bokningar, hitta viktig information och ta del av förmånliga erbjudanden. Vår förhoppning är att boendeappen och Mina sidor kommer göra din vardag lite enklare.

Hämta i App Store – för dig med iPhone
Notiser!
Frågor
Kontakta oss på 031-731 50 00 eller skicka in ett ärende via boendeappen eller Mina sidor. Beskriv frågan/problemet gärna med bilder så att vi kan felsöka om något inte fungerar.
Har du problem att felanmäla/skapa ett ärende? Här hittar du en instruktion för hur du gör.
INSTRUKTION – Skapa nytt ärende
Vanliga frågor och svar
Du som står som hyresgäst 1 eller 2 på lägenhetskontraktet kan logga in på Mina sidor och i boendeappen. Du kan också bjuda in en gäst som då kan ta del av samma funktioner som du – förutom att kunna felanmäla, se digitala avier och bjuda in nya gäster.
Du som hyr enbart parkering kan logga in på Mina sidor via hemsidan, men inte i appen. När du loggar in på hemsidan, välj alternativet Blivande hyresgäst/hyr enbart parkering (se bild nedan). Här loggar du enklas in med e-legitimation men det finns även möjlighet att logga in med personnummer och lösenord.
Du som är blivande hyresgäst får tillgång till Mina sidor och boendeappen dagen efter du har skrivit på ditt lägenhetsavtal.

Om du redan är hyresgäst (hos oss eller annan Avy-värd) och ska flytta, kan du välja själv vilken adress du vill logga in på.
I både boendeappen och på Mina sidor kan du logga in på tre sätt:
1. Mobilt BankID – kräver svenskt personnummer som finns registrerat i Bostadsbolagets fastighetssystem. Om du loggar in via mobilen måste Bank-ID vara installerat på just den telefonen. Observera att gäster enbart kan logga in via Bank-ID.
2. SMS-kod – kräver personnummer och mobilnummer. Stämmer uppgifterna får du en kod via SMS, som du därefter anger i appen/Mina sidor på hemsidan. För att denna inloggningsmetod ska fungera behöver du se till att du loggar in med samma telefonnummer som du uppgett till Bostadsbolaget.
3. Mejl-kod – alternativet för dig som inte har ett svenskt personnummer eller lever med skyddad identitet. Stämmer mejladressen får du en kod till din mejl, som du därefter anger i appen/Mina sidor på hemsidan. För att denna inloggningsmetod ska fungera behöver du se till att du loggar in med samma mejladress som du uppgett till Bostadsbolaget.
Viktigt!
Första gången du loggar in på boendeappen eller Mina sidor på hemsidan behöver du bekräfta din mejladress och mobilnummer för att komma in.
Så loggar du in, steg för steg:
Steg 1. Sök på ”Avy boendeappen” i App Store eller Google Play.
Steg 2. Första gången du öppnar appen möts du av Avy:s appikon.
Steg 3. Klicka på Logga in och välj den inloggningsmetod som passar dig.
Steg 4. Godkänn Avy:s användarvillkor och integritetspolicy.
Steg 5. Klart! App-ikonen kommer nu att bytas till Bostadsbolagets logga.

I boendeappen kan du:
- Göra felanmälan och skicka in frågor
- Boka tvättstuga och andra gemensamma bokningsbara utrymmen om det finns digital bokning kopplad till din fastighet.
- Ta emot meddelanden från Bostadsbolaget
- Få snabb information om akuta åtgärder
- Hitta information och kontakta oss
- Ta del av erbjudanden
Under rubriken Bokning du möjlighet att boka tvättstuga om det idag finns möjlighet att boka digitalt i ditt område. Välj Aptus bokningsportal för att komma till bokningen.
Möjligheten till digital bokning finns inte i alla områden. Skicka in ett ärende om du är osäker på vad som gäller hos just dig.
Det finns en meddelandefunktion kopplade till din felanmälan eller ärende så du kan återkoppla direkt till oss på ett ärende. Dina ärenden finns samlade under rubriken Ärenden. Tryck på det ärende du önskar återkoppla och skriv sedan i meddelandefältet.
Här hittar du en instruktion för hur du skapar ett ärende:
INSTRUKTION – Skapa nytt ärende i Boendeappen
Nej, det går inte att betala hyran via appen. Men du kan se dina hyreasvier och skriva ut dessa. Här kan du läsa mer om hyran: Din hyra
- Gå till Min profil och välj Mina gäster.
- Klicka på + Lägg till gästanvändare.
- Fyll i förnamn, efternamn och personnummer för personen du vill bjuda in (det är just nu inte möjligt att bjuda in en gäst utan svenskt personnummer, men funktionen utvecklas vidare).
- Dela inbjudningslänken med personen.
- Din gäst kan sedan logga in i appen eller på Mina sidor och ta del av samma funktioner som du – förutom att kunna felanmäla, se digitala avier och bjuda in nya gäster. Observera att gäster enbart kan logga in via Bank-ID.
Just nu går det inte att skicka in ärenden digitalt om du använder boendeappen eller Mina sidor som gäst. Gäster kan inte heller se digitala hyresavier eller bjuda in nya gäster.
Det är endast den som står på lägenhetsavtalet som kan göra detta.
Vi arbetar med att utveckla boendeappen och Mina sidor så att fler funktioner blir tillgängliga även för gäster framöver.
