Hoppa till innehåll

Brinner för att hjälpa andra

Ett jobb inom kundservice passar personer som är lugna, lösningsorienterade och som tycker om att hjälpa människor. Det säger Hivi och Aleksandra som är kollegor
i Bostadsbolagets kundservice.

Publicerad i Trivas nr 4 2024.

Efter att ha gjort sin praktik och därefter varit anställd i några år hos Familjebostäder blev Hivi rekryterad till Bostadsbolagets kundservice.
– På Bostadsbolaget har jag jobbat som kundvärd i tio år. Jag trivs jättebra! Det bästa med mitt jobb är mina kollegor och att få ge service till våra hyresgäster, säger Hivi.

Hivi, Aleksandra och övriga teamet på kundersvice ägnar större delen av sin arbetstid åt att sitta i telefon och hjälpa hyresgäster med diverse frågetecken.
Eftersom de precis börjat med ett nytt ärendehanteringssystem där de ska ta över telefonlinjer från Bostadsbolagets fastighetsvärdar är det just nu lite nya processer att sätta sig in i.
– Alla samtal kommer hamna hos oss på kundservice så det är bara för oss att ta över dem så gott det går. Om vi inte kan hjälpa dem lägger vi ärenden åt våra uthyrare, fastighetsvärdar eller hyresdebiterare så att de får återkoppla i stället, säger Aleksandra som nyligen anställdes
på Bostadsbolaget och som tidigare jobbat som försäkringsrådgivare.
– Jag gillar att finnas där för våra hyresgäster och få dem att känna att de är i trygga händer. Det är ännu viktigare nu när vi går över till ett nummer in och vi är den första som hyresgästen möter vid telefonkontakt, säger hon.

Kollegorna på kundservice sitter också i receptionen på huvudkontoret och tar emot hyresgäster och andra besökare som har frågor eller ska in på möten i huset.
Men för det allra mesta hjälper alltså Hivi och Aleksandra hyresgäster över telefon. Det vanligaste samtalet handlar om olika slags felanmälningar.
– Det kan vara att ett kylskåp inte fungerar, att man har stopp i avloppet eller att det är kallt i lägenheten. Då brukar vi först försöka lösa problemet över telefon, genom att till exempel fråga om hyresgästen har rensat avloppet. Om vi inte kan lösa det så lägger vi ett ärende hos fastighetsvärden som får gå in och kolla, säger Hivi.

Även fast det kan vara stressigt ibland menar både Hivi och Aleksandra att de aldrig är ensamma i sitt arbete. De är tolv personer som jobbar i kundservice och hela tiden hjälper de varandra genom att ställa frågor som ”vad hade du svarat?” och ”vad hade du gjort?”.
Förutom att vara samarbetsvillig är det bra att vara serviceinriktad och ha en stor dos tålamod, om man vill jobba med kundservice.
– De flesta som jobbar på kundservice har tidigare erfarenhet av att jobba med människor på ett eller annat sätt. Det är nog det allra viktigaste. Att man tycker om att hjälpa och prata med andra människor, säger Hivi.

Text: Johanna Börnell Foto: Bostadsbolaget

Två kvinnor tittar in i kameran och ler.

Hivi och Aleksandra gillar sina jobb som kundvärdar.