Efter den lyckade vattensparkampanjen #Waterhack, där Bostadsbolaget både minskade vattenåtgången och inspirerade fler bostadsbolag att starta egna kampanjer, är det dags för nästa steg – att hjälpa hyresgästerna till en mer hållbar elanvändning.
För två år sedan lyckades Bostadsbolagets hyresgäster spara 42 miljoner liter vatten under kampanjperioden och nu är det dags igen.
– Vi har två mål med #Powerhack, dels att på ett lustfyllt och enkelt sätt inspirera våra hyresgäster att minska sin elanvändning, dels att bidra till att minska effekttopparna och sprida ut elanvändningen över dygnet, säger Oskar Scheiene, Energi & Miljöchef på Bostadsbolaget.
El är en resurs som många tar för givet, men som behöver användas med eftertanke för att undvika elbrist – särskilt under vintern när behovet är som störst.
Toppeffekterna uppstår när vi alla använder våra elapparater samtidigt och är det som skapar mest belastning på nätet. Om topparna jämnas ut minskar risken för kapacitetsproblem och man kan undvika dyrbara investeringar i överdimensionerade system.
– Det finns en stor potential i att arbeta med nudging gentemot hyresgästerna. Det bor över 50 000 göteborgare hos oss och kan vi påverka dem att tänka till kring sin elanvändning så bidrar vi till att jämna ut elförbrukningen över dygnet och minska toppeffekterna, säger Oskar Scheiene.
En del av kampanjen är också att utbilda hyresgästerna i de nya effekttaxor som kommer införas senast 2027 på alla el-abonnemang.
– Vi tror att kunskapen om detta och hur man kan påverka sin elkostnad genom att minska sina effektuttag är relativt låg hos våra hyresgäster idag, säger Oskar Scheiene.
Samarbete med influencer ska nå fler målgrupper
Kampanjen, som pågår fram till den 22 mars, består av flera olika delar med allt från direktutskick till hyresgästerna med smarta tips, och pushnotiser vid effekttoppar till samarbete med instagraminfluencern Malin Olsson (mal_insta).
– Hon har ett hållbarhetsfokus i sin kanal och en tonalitet som stämmer överens med det lättsamma tilltalet vi vill ha i kampanjen. El och effekt är något som kan upplevas som krångligt och svårt att förstå, och vi behöver göra det lättsamt och begripligt för att nå fram. säger Sara Keränen, kommunikatör på Bostadsbolaget.
Hyresgästernas eget engagemang är också en viktig del i kampanjen där de genom att bidra med sina egna bästa energispartips är med i en tävling om en annorlunda helgupplevelse i naturen.
– Vi har redan fått in många förslag på smarta sätt att spara eller sprida ut elförbrukningen. Exempelvis olika sätt att ordna en myskväll för familjen utan att använda elektricitet, eller att ta vara på värmen från matlagningen och massa andra bra tips, säger Sara Keränen.
Elsparkampanjen #Powerhack pågår mellan den 22 januari och 22 mars 2025 och målet är en minskning av elkonsumtionen jämfört med samma period året innan. Läs mer här.
Se filmerna om #Powerhack som Malin Olsson förmedlar i sin instagramkanal här.