Hoppa till innehåll

Frågor och svar för dig som bor på Skånegatan 15 a och b

Vi förstår att frågorna är många från alla er som drabbats hårt av söndagnattens brand. Här har vi samlat de vanligaste frågorna och gett de svar vi har just nu.

Vad har hänt?
Natten till söndagen utbröt en brand i en lägenhet/balkong på Skånegatan 15 b. Branden spred sig upp i takkonstruktionen och över till taket på Skånegatan 15 b.
Samtliga hyresgäster i de berörda trappuppgångarna och även från 17 a, samt Bohusgatan 3 och 5 fick lämna sina lägenheter under natten, men de i 17 a, och Bohusgatan 3 och 5 kunde återvända under morgonen.

Vad blev resultatet?
Lägenheterna i Skånegatan 15 a och b går ännu inte att bo i. Hyresgästerna har fått hämta de tillhörigheter de behöver men får nu bo på annan plats under tiden sanering och renovering pågår.
Det är skador i lägenheterna från sot, rök och vatten och hela taket är uppbrutet. Flera lägenhetsdörrar är också uppbrutna och måste bytas.

Vilken information har gått ut?
– Förutom en information i trapphusen om vad som har hänt så har kontinuerlig information gått ut via boendeappen och vår webb.
– Det hölls tre lägesmöten för de boende under söndagmorgonen där Räddningstjänst, polis, socialförvaltningen och Bostadsbolaget deltog.
– Skånerummet på Skånegatan 17 d hölls öppet under hela söndagen och fortsätter göra det under hela veckan (förutom torsdag som är en röd dag). Måndagen den 28 april till kl 16 och övriga dagar mellan kl 10-15. Lokalen är bemannad av vår personal och alla hyresgäster med frågor och funderingar är välkomna dit. Det går förstås också bra att kontakta oss via Kundtjänst som hjälper dig vidare till rätt person, tel: 031-731 50 00.

Vad händer nu?
– Just nu undersöks alla skador och sanering är påbörjad.
– Väktare finns på plats dygnet runt för att se till att inga obehöriga kan ta sig in i de lägenheter med uppbrutna dörrar.
– Bostadsbolaget har tagit in all hjälp som behövs och flera entreprenörer är igång. De kommer arbeta alla dagar i veckan, inklusive röda dagar för att återställa lägenheterna och fastigheten så fort det bara går.

Vart ska de som inte har någonstans att bo vända sig?
– Tillfälligt boende ordnas av det egna försäkringsbolaget. Hur det ser ut beror på försäkringsbolag. Just nu bor de flesta på hotell, andra hos nära och kära.

Om man inte har hemförsäkring, vad gör man då?
– Då får man vända sig till socialtjänsten för hjälp att ordna fram ett akutboende. Eller vända sig till vänner och bekanta för tillfälligt boende.

Varför kan inte Bostadsbolaget ordna tillfälligt boende?

– Vi har dessvärre inga lediga lägenheter stående. Det är försäkringsbolagens uppgift att ordna boende i den här typen av situationer.

När kan alla flytta tillbaka igen?
– Det går tyvärr inte att säga just nu. Vi arbetar för fullt för att gå igenom alla utrymmen och installationer och göra en bedömning av skadorna.
Taket saknas över de båda uppgångarna och måste förstås återställas och flera lägenheter saknar dörrar. Dessutom ska alla lägenheter saneras.
Vi arbetar så fort det bara går, och kommer arbeta även helgdagar för att komma framåt. Men man måste tyvärr räkna med att det kan dröja ett tag.

Hur får jag veta hur det går med arbetet?

– Vi kommer hålla alla drabbade kontinuerligt informerade via boendeappen och vår webb. De från Räddningstjänsten som var med under natten kommer kalla till ett möte inom kort för att sammanfatta det som hände och svara på frågor.
Vår personal kommer också att bemanna det så kallade Skånerummet, i bottenvåningen på Skånegatan 17 d, under hela veckan (utom torsdagen den 1 maj) mellan kl 10-15 dit du kan komma och ställa frågor eller prata.

Hur får jag min post?
Vi har kontaktat postföretagen och bett dem att tillfälligt magasinera posten tills vi löst postleveransen.

(Uppdaterad 28 april kl 13:45)