Från och med nu samlar vi all information till dig som bor på Öster om Heden via länken högst upp på förstasidan här, alltså under rubriken ”Viktig information”. På det sättet kan du enkelt hitta både aktuell och all tidigare information snabbt.
I förmiddags var insatsledarna från söndagens brand på besök för att prata om händelsen ur sitt perspektiv och svara på frågor. Insatsledarna P-A och Urban berättade att personal från fem brandstationer hade varit på plats och släckningen var komplicerad på grund av husens utformning.
De berättade också att de under åren varit på besök i husen många gånger för att lära sig hur konstruktionen fungerar just i händelse av brand. (Det är så de arbetar – det är inget unikt för just Öster om Heden.) Ändå blev det svårt med släckningen, men de tyckte överlag att insatsen gått bra med tanke på att de lyckades begränsa spridningen till enbart två uppgångar.
De ville också skicka med att alla hyresgäster gjort en bra och viktig insats under natten med allt från att väcka och varna varandra, till att hjälpa till med förnödenheter åt dem som behövde.
En fråga som dök upp var om man vid brand ska utrymma eller stanna i sin lägenhet. Svaret är att man alltid i första hand ska stanna i sin lägenhet (om det inte är där det brinner) och stänga dörrar, fönster och eventuella ventilationsluckor. Röken i trapphuset kan vara väldigt giftig att andas in. Du kommer få hjälp av räddningstjänsten att ta dig ut. Men det finns förstås en gräns och kan man inte längre andas i sin lägenhet måste man förstås försöka ta sig därifrån.
Ny träff med personal från Räddningstjänsten
De brandmän som var med under söndagsnatten kommer till gården på Öster om Heden onsdagen den 30 april kl 19.00. De kommer också berätta om sin insats och beskriva händelseförloppet och det finns tillfälle att ställa frågor till dem i egenskap av brandmän.
Observera att tiden kan bli något förskjuten eftersom de är i tjänst och kanske måste färdigställa en insats innan de kan komma.
Senaste nytt från Bostadsbolaget
· Den entreprenör som har i uppgift att byta ut alla lägenhetsdörrar har skickat all sin personal till oss på Heden och kommer jobba även röda dagar för att så snabbt det bara går färdigställa arbetet med dörrarna.
· När alla dörrar går att låsa igen kommer vi besikta samtliga lägenheter och tillsammans med saneringsfirman kan vi då få en överblick över vilket arbete som behöver utföras och hur lång tid det kommer ta.
· Vi har alltså ännu ingen uppfattning om hur länge det dröjer innan du kan flytta hem igen, utan det enda vi kan lova är att alla jobbar så fort de kan och med maximala resurser. Det vi vet är att det kommer dröja ett tag till.
· När man kan flytta tillbaka igen hänger ihop med vad som behöver göras i din lägenhet. I vissa kanske det räcker med en joniseringsmaskin som tar bort lukt, i andra finns större skador som måste renoveras.
· Skånerummet på Skånegatan 17 d fortsätter att vara bemannat onsdag och fredag kl 10-15 och du är välkommen dit att prata med oss och ställa frågor.
Fler frågor & svar
När får vi veta vad som orsakade branden?
Svar: Det är polisen som utreder och först när utredningen är klar får vi veta vad som låg bakom. Då kommer vi att informera om det.
Hur fungerar ventilationen i samband med brand och nu?
Svar: Ventilationen stängs av automatiskt vid händelse av brand. Däremot kan det ha hunnit komma in röklukt precis innan aggregaten slås av och därför luktar det ändå i lägenheterna runt om.
Just nu är tilluftsdonen frånslagna, så luften sugs enbart ut. Ingen ny kommer in eftersom det kan finnas röklukt där. Öppna fönstret ibland för att få in ny luft.
Jag bor i en lägenhet vid sidan av de evakuerade men mina saker luktar ändå. Vad ska jag göra?
Svar: Om det inte hjälper att vädra, diska eller tvätta dina saker så kontakta ditt försäkringsbolag som får hjälpa dig vidare. Lägg gärna ett ärende även till oss på Bostadsbolaget så att vi vet hur många som är drabbade.
Samma sak för dig som upplever en förändring i din lägenhet efter branden, lägg ett ärende till oss så får vi titta på det.
Kommer varje försäkringsbolag skicka egen sanerare till lägenheterna?
Svar: Nej, vi har vår saneringsfirma på plats och de har kontakt med allas försäkringsbolag och arbetar på uppdrag även av dem. Så allt samordnas av en och samma part.
Vart kan jag vända mig för stöd efter händelsen?
Svar: Försäkringsbolagen hjälper ju till med det materiella men att vara med om en sån här händelse är självklart väldigt jobbig även mentalt. Reaktioner kan ibland komma långt senare också när det mest akuta har lagt sig.
Du kan vända dig till Göteborgs stads kontaktcenter på tel: 031-365 00 00 som kan förmedla kontakt till exempelvis socialförvaltningens krisstöd eller annan resurs inom kommunen.
Även vårdcentraler erbjuder krisstöd så du kan vända dig till den vårdcentral som du är skriven på.
Du är också alltid välkommen att prata med vår personal som finns i området.
(Uppdaterad 29 april kl 15.32)