Skydd och behandling av personuppgifter
Skydd och behandling av personuppgifter
För att kunna erbjuda våra tjänster, svara på frågor och i övrigt bedriva vår verksamhet behöver vi behandla personuppgifter. Det är viktigt för oss på Bostadsbolaget att du känner dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet, strävar alltid efter en hög nivå av skydd för dina personuppgifter och sparar dom inte längre än nödvändigt.
Här beskriver vi när, hur och varför vi behandlar personuppgifter och vilka rättigheter du har. Har du några frågor är du alltid välkommen att höra av dig till oss.
Under kötiden samlar vi in och behandlar dina personuppgifter för att administrera din ansökan/intresseanmälan. Det gör vi för att vi har ett berättigat intresse av att behandla dina personuppgifter. Behandling av personnummer är nödvändig med hänsyn till ändamålet med behandlingen.
Hur länge sparas uppgifterna?
Uppgifterna ligger kvar så länge du står i vår kö.
När du erbjuds en bostad behöver vi behandla fler uppgifter om dig. Då behöver vi till exempel uppgifter om boende- och familjeförhållanden. Det innebär bland annat att vi tar en kreditupplysning, behandlar andra intyg och uppgifter som lämnas till oss eller registrerats via Boplats. Finns en förvaltare eller god man behöver vi behandla de uppgifterna. Om du erbjuds en studentbostad kommer vi att behandla antagningsbesked eller andra intyg som styrker att du studerar. Vi behandlar dina personuppgifter för att administrera din ansökan/intresseanmälan. Det gör vi för att vi har ett berättigat intresse av att behandla dina personuppgifter i syfte att hantera din ansökan.
Om du blir nekad en lägenhet hos oss på grund av att vi inte kan godta dig som hyresgäst kommer vi att bevara dina personuppgifter i tre månader efter avslagsbeslutet, i övrigt sparar vi dina personuppgifter under den tid de är relevanta.
Information om Omflyttningsplatsen
Här kan du läsa mer om hur vi behandlar personuppgifter när du tecknar ett bostadshyresavtal som gäller tillsvidare.
Syftet med behandlingen av personuppgifter är att administrera och hyra ut parkeringsplatser.
Den rättsliga grunden för den behandlingen är avtal då vi endast behandlar personuppgifter om dig som har eller nyligen haft ett avtal med oss.
Vi behandlar också dina personuppgifter i syfte att utföra analyser kopplat till parkeringsplatserna exempelvis hur många platser som hyrts ut över tid eller hur många lediga platser som kommer att finnas i ett specifikt område.
Den rättsliga grunden för den behandlingen är intresseavvägning då vi har ett berättigat intresse att analysera uthyrning av parkering för utveckling av våra tjänster samt vid byggutveckling och stadsplanering.
Hur länge sparas personuppgifterna?
Då Bostadsbolaget är ett kommunalt bolag omfattas vi av tryckfrihetsförordningens bestämmelser och behöver sparas handlingar enligt de gallringsbeslut vi får från Arkivnämnden.
Personuppgifter kopplade till parkeringsplatser raderas två år efter kontraktets upphörande.
Under avtalsförhållandet När du blir kund hos oss och får ett avtal behandlar vi dina personuppgifter för att kunna fullgöra och administrera våra skyldigheter som hyresvärd och avtalspart. Under avtalsförhållandet behandlar vi t ex dina personuppgifter när vi skickar ut hyresavier och hanterar dina betalningar, vid elektronisk nyckelhantering, när du beställer tillval, när vi inhämtar uppgifter om förbrukning av el och/eller vatten/värme, när vi hyresförhandlar och när vi skickar information till dig som du behöver. Vi kan också behöva uppdatera dina personuppgifter mot offentliga register för att säkerställa att de är korrekta samt genomföra kontroller i syfte att säkerställa att du som hyresgäst själv nyttjar lägenheten och har behov av den. Om du har skyddade personuppgifter kommer vi att hantera dina uppgifter enligt våra rutiner för sådana.
Vi behandlar också dina personuppgifter när det är nödvändigt för att tillvarata ett rättsligt anspråk. Det kan vi behöva göra om det t ex förekommer kommer störningar i boendet, olovlig andrahandsuthyrning, sena eller uteblivna hyresbetalningar eller skador i lägenheten. Vi kan också behöva lämna ut dina personuppgifter till socialnämnden eller andra berörda myndigheter.
Vi kan komma att anlita personuppgiftsbiträde för behandling av dina personuppgifter. Det kan t ex gälla en entreprenör som ska reparera något i din lägenhet, ett företag som tillhandahåller bredband eller el, ett inkassoföretag eller ett företag som sköter våra IT system. Vi lämnar också ut dina personuppgifter när det följer av lag eller myndighetsbeslut. Om uppgifterna överförs till ett land utanför EU, säkerställer vi att sådan överföring är laglig. Vi sparar dina personuppgifter under den tid de är relevanta.
När avtalsförhållandet är slut Vi är ett kommunalt allmännyttigt bostadsföretag och omfattas av tryckfrihetsförordningens bestämmelser om allmänna handlingar. Det innebär att vi bevarar allmänna handlingar i vårt arkiv. Allmänna handlingar är handlingar som skickas in till oss eller handlingar vi själva upprättar, t ex hyresavtal, brev och intyg. Vi gallrar allmänna handlingar och uppgifter enligt vår dokumenthanteringsplan.
Hur länge sparas uppgifterna?
Vi sparar dina uppgifter så länge du är kund/hyresgäst hos oss och så länge det är nödvändigt enligt lag.
Dina personuppgifter behandlas när du kontaktar Bostadsbolaget i olika frågor. Behandlingen är nödvändig för att besvara och hantera inkommande frågor och för att tillgodose vårt berättigade intresse av att besvara förfrågningar från dig.
Vi spelar in alla inkommande samtal till vår kundservice. Du får alltid information innan om samtalet kommer att spelas in. Behandlingen är nödvändig utifrån vårt berättigade intresse av att spela in telefonsamtal i utbildnings- och kvalitetssyfte samt av säkerhetsskäl.
Hur länge sparas uppgifterna?
Personuppgifterna sparas så länge det är nödvändigt för att hantera ditt ärende. Personuppgifter som behandlas i samband med ändamålet att spela in samtal sparas i sju dagar eller den tid som är nödvändig i det enskilda fallet med stöd av tillämplig lagstiftning. Samtalen spelas in av vårt telefonileverantör Tele 2 som vi har avtal med.
Bostadsbolaget använder digitala verktyg för att analysera vilken typ av samtal som kommer in till Bostadsbolagets kundservice. Detta gör vi för att förbättra vår service till dig som hyresgäst. Det är alltså bara de samtal som rings in till vår kundservice som spelas in, inga utgående samtal.
Så går det till
Samtalen spelas in och skickas krypterade till vår samarbetspartner där alla personuppgifter omedelbart tas bort och raderas. Ljudfilen transkriberas till en textfil och raderas därefter inom tre månader. Har du frågor kring detta är du välkommen att antingen lämna ett ärende här på hemsidan (genom att logga in) eller via boendeappen, eller så hör du av dig till info@bostadsbolaget.se
Är du kontaktperson eller anställd hos en av våra leverantörer eller affärspartners behandlar vi personuppgifter om dig. Vi gör detta för att vi har ett berättigat intresse av att kunna ingå, administrera och fullgöra avtalet eller överenskommelsen med leverantören eller affärspartnern. Har du enskild firma behandlar vi dina personuppgifter för att fullgöra avtalet eller överenskommelsen med dig.
Hur länge sparas uppgifterna?
Vi sparar dina personuppgifter så länge det är nödvändigt för behandlingens ändamål och enligt tillämplig lagstiftning.
När du besöker vår webbplats samlar vi in webbstatistik som innehåller nätidentifierare, som exempelvis IP-nummer och cookies, samt tidsstämplar. Det gör vi för att vi har berättigade intressen att veta hur vår webbplats används och för att sammanställa statistik över användandet av vår webbplats. Vi avidentifierar loggarna direkt och inga personuppgifter sparas.
För att tillgodose säkerheten på vår webbplats samlar vi in webbloggar som innehåller nätidentifierare och tidsstämplar. Webbloggarna kan också användas för att upptäcka eller förhindra olika typer av olaglig användning, för att förhindra missbruk av våra tjänster samt för att upptäcka och förhindra spridning av virus, spam och trojaner. Det gör vi för att vi har berättigade intressen att upprätthålla säkerheten av vår webbplats.
Hur länge sparas uppgifterna?
Webbloggarna raderas efter 30 dagar.
Vår webbsida använder cookies för att behandla dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder och för vilka syften i vår information om användning av cookies på webbsidan.
Dina personuppgifter kan komma att behandlas för olika typer av marknadsföringsåtgärder, evenemang och undersökningar. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att genomföra denna typ av åtgärder.
Syfte och rättslig grund
Uppgifterna sparas så länge det är nödvändigt för ändamålet och raderas därefter.
Syfte och rättslig grund
Kamerabevakningen har till syfte att
• Verka brottsförebyggande, förhindra eller upptäcka brottslig verksamhet och stödja utredning eller lagföring av brott.
• Upprätthålla allmän ordning i fastigheter och att hyresgäster skall känna sig trygga.
Den rättsliga grunden för behandlingen är intresseavvägning. Vid varje nytt fall av kamerabevakning utförs en analys för att säkerhetsställa att Göteborgs Stads bostadsaktiebolags intresse av att brottsförebygga och skapa trygghet i fastigheterna väger tyngre än den potentiella risken för att de registrerades fri- och rättigheter kränks.
Mottagare av inspelat material
Material lämnas bara ut vid en inträffad incident och lämnas ut på begäran av brottsförebyggande myndighet.
Hur länge sparas det inspelade materialet?
För områdena Landalabergen, Landalagången, Rundbäcksgatan, Gamla Tuvevägen
Det inspelade materialet sparas i 21 dagar.
Bostadsbolagets bedömning är att behandlingen är nödvändig och att angivet ändamål är berättigat, samt förenligt med vår kärnverksamhet.
Framtidenkoncernen, där Bostadsbolaget ingår, har gett Chalmers Tekniska Högskola i uppdrag att genomföra en forskningsstudie. Syftet med studien är att identifiera och följa upp flyttmönster samt ta reda på vilka faktorer som påverkar huruvida man väljer att flytta eller stanna kvar vid/efter en renovering. Forskningsstudien pågår under perioden juni 2018 till juni 2021.
Du som bor i en fastighet som är aktuell för renovering under den perioden kan komma att kontaktas av forskare vid Chalmers för intervju eller enkätundersökning. I samband med studien kommer vi att behandla dina personuppgifter på så vis att vi överför kontaktuppgifter till boende i aktuella fastigheter till Chalmers Tekniska Högskola. Uppgifterna skickas krypterat och tillgången till materialet begränsas till viss personkrets, både hos Bostadsbolaget och på Chalmers.
Bostadsbolagets bedömning är att behandlingen är nödvändig och att angivet ändamål är berättigat, samt förenligt med vår kärnverksamhet. Bostadsbolagets överföring av relevanta och adekvata personuppgifter till
Chalmers, är nödvändig och den lagliga grunden för behandling är intresseavvägning. Bostadsbolaget gör bedömningen att intresset av att överföra uppgifterna till Chalmers väger tyngre än de olägenheter som kan antas uppstå för hyresgästerna.
Om du bor i en fastighet som är aktuell för studien och inte önskar att dina personuppgifter behandlas för det ovan redovisade ändamålet, kan du invända mot behandlingen. Du ska då ange vilka specifika skäl du har för att behandlingen inte ska ske.
Chalmers Tekniska Högskola kommer att behandla personuppgifterna enligt sina riktlinjer för GDPR. Detta innebär bland annat att Chalmers informerar om att det är frivilligt för hyresgästerna att välja att delta i studien och att inga data som kan röja hyresgästers identitet kommer att publiceras.
Hur länge sparas uppgifterna?
Chalmers sparar personuppgifter inom ramen för forskningsstudien i fem år.
I områden med nyproduktion kan parkeringsdata komma att analyseras i forskningssyfte för att bl.a. studera vilken effekt olika åtgärder har på parkeringsefterfrågan. Informationen kommer i så fall att rensas på personuppgifter så att den enbart omfattar objektnummer, fastighetsbeteckning och hyra på parkering. Resultaten kommer att sammanställas på en övergripande nivå som inte kan härledas till enskild person. Resultaten kommer att överföras till SIVL (Stiftelsen Institutet för Vatten och Luftvårdsforskning).
Bostadsbolagets bedömning är att behandlingen är nödvändig och att angivet ändamål är berättigat, samt förenligt med vår kärnverksamhet. Bostadsbolagets överföring av relevanta och adekvata personuppgifter till SIVL, är nödvändig och den lagliga grunden för behandling är intresseavvägning. Bostadsbolaget gör bedömningen att intresset av att överföra uppgifterna till SIVL väger tyngre än de olägenheter som kan antas uppstå för den registrerade.
Hur länge sparas dina uppgifter?
När personuppgifterna överförts till SIVL bedöms den organisationen vara personuppgiftsansvarig för uppgifterna och kommer då att hantera uppgifterna enligt sina regler för efterlevnad av GDPR.
Vi delar även dina personuppgifter med företag eller andra organisationer som är självständigt personuppgiftsansvariga om det följer av lag eller författning eller om vi har ett berättigat intresse av att lämna ut personuppgifterna, exempelvis till ett försäkringsbolag, en leverantör eller till olika myndigheter.
Då vi omfattas av tryckfrihetsförordningens bestämmelser om allmänna handlingar innebär det att vi i vissa fall är skyldiga enligt lag att lämna ut handlingar. Det innebär att e-post och andra handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar.
Du har rätt att få felaktiga uppgifter rättade och rätt att begära att vi begränsar vår behandling av dina personuppgifter om du till exempel anser att de inte är korrekta. Under vissa förutsättningar har du också rätt att få de personuppgifter du tillhandahållit oss överförda till ett annat företag (dataportabilitet).
Du har även rätt att klaga på hur vi behandlar dina personuppgifter till oss och till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Det kan du göra om du tycker att vi inte behandlar dina personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen. Mer information om dina rättigheter finns på Integritetsskyddsmyndigheten webbplats.
Frågor
Har du ytterligare frågor om behandlingen av dina personuppgifter är du välkommen att kontakta oss.
Bostadsbolaget
Box 5044
402 21 Göteborg
info@bostadsbolaget.se
031-731 50 00
Du kan även kontakta vårt dataskyddsombud.
Göteborgs Stad Intraservice
Dataskyddsenheten
dso@intraservice.goteborg.se