Hoppa till innehåll

Bostadsbolaget inför automatiserad adresskontroll

För att skapa trygga och rättvisa boendemiljöer inför Bostadsbolaget en automatiserad kontroll av folkbokföringsadresser kopplade till våra hyresavtal. Syftet är att säkerställa att våra lägenheter används på rätt sätt.

Hur fungerar adresskontrollen?

Vi samkör hyresgästers personuppgifter i vårt fastighetssystem med folkbokföringsuppgifter från Skatteverket. På så sätt kan vi upptäcka avvikelser som kan tyda på exempelvis olovlig andrahandsuthyrning eller felaktig folkbokföring. Eventuella avvikelser lämnas vidare till Störningsjouren för utredning.

Behöver du som hyresgäst göra något?

Nej. Om du är folkbokförd på din adress och bor i din lägenhet som vanligt, eller hyr ut i andra hand med tillstånd, behöver du inte göra något. Kontrollen sker automatiskt.

Personuppgifter och rättigheter

Personuppgiftsansvariga:
– Bostadsbolaget ansvarar för den första behandlingen och samkörningen.
– Störningsjouren ansvarar för eventuell vidare utredning.

Lagring: Uppgifter sparas endast så länge det är nödvändigt enligt våra gallringsrutiner.
Rättslig grund: Behandlingen sker med stöd av GDPR artikel 6.1 e – uppgift av allmänt intresse – och är en del av vårt uppdrag från Kommunfullmäktige via Framtidenkoncernen (§15 0064/22).

Du har rätt att få information om vilka personuppgifter vi behandlar, begära rättelse eller radering, invända mot behandlingen och kontakta vårt dataskyddsombud.

Har du frågor?

Kontakta:
– Bostadsbolaget: dataskyddskontakt@bostadsbolaget.se
– Störningsjouren: info@storningsjouren.se
– Dataskyddsombud: dso@intraservice.goteborg.se

Om du har synpunkter på behandlingen av personuppgifter, kan du vända dig till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).

Du som är hyresgäst hos Bostadsbolaget kommer även att få denna information antingen via e-post eller brevledes under november månad.