Vanliga frågor
Vanliga frågor
1. Registrera dig
För att söka lägenhet via Boplats måste du vara registrerad och ha en ifylld profil på boplats.se. Du måste vara 17 år vid registreringen och 18 år för att kunna söka lägenhet. Du betalar en administrativ avgift på 200 kr per år.
2. Anmäl intresse
Du anmäler själv intresse för de lägenheter som du är intresserad av. Du kan bara söka de lägenheter där du uppfyller villkoren. För Bostadsbolagets lägenheter gäller att den sökande med flest dagar på boplats.se får erbjudande först.
3. Erbjudande om visning
Om du har anmält intresse kan du få ett erbjudande från Boplats om visning av lägenheten.
4. Svara ja eller nej
Nästa steg är att tacka ja eller nej till lägenheten. Det gör du inom angiven tid via Mina Sidor på boplats.se. Boplats kontaktar dig för referenstagning och meddelar om du är aktuell för ett kontraktsförslag. Du som tackar nej eller låter bli att svara sex gånger under en period på sex månader, kommer att bli vilande och kan inte söka lägenhet under sex månader från och med det sjätte nej-svaret. Du blir däremot inte av med dina samlade dagar om avgiften betalas.
5. Kontraktsskrivning
Boplats skickar över ett kontraktsförslag med en som är först i kön och har tackat ja. Bostadsbolaget gör en sista kontroll av referenser. Tecknar du hyreskontrakt nollställs dina dagar på Boplats.
Fakta
Tillstånd för byte lämnas om du som hyresgäst har beaktansvärda skäl för bytet och att inga andra särskilda skäl talar mot bytet. Det är viktigt att tydligt ange varför man vill genomföra bytet. För att Bostadsbolaget ska godkänna bytet fodras att den tilltänkte hyresgästen klarar av hyran och inte har misskött tidigare boende. Om du erhållit din nuvarande hyresrätt genom ett tidigare direktbyte krävs synnerliga skäl för att du ska få ett nytt tillstånd till byte inom en snar framtid. Från 2019-10-01 infördes en ny lag om att ”Synnerligen beaktansvärda skäl” krävs vid byte då hyresgästen bott kortare tid än 1 år i lägenheten. Exempel på synnerligen beaktansvärda skäl är dödsfall inom familjen.
Vi handlägger bytena i turordning efter ankomstdatum och tar kontakt med den som lämnat in ansökan så fort vi har något besked att lämna. Besiktning av lägenheten ska göras innan bytet kan godkännas och eventuella skador måste regleras innan bytet kan genomföras. När du hittat någon du vill byta bostad med – klicka här för att ladda ned blanketten.
Uthyrningen av allmännyttans lägenheter i Göteborg styrs av en gemensam uthyrningspolicy. Den innebär att lediga lägenheter fördelas på följande sätt:
Ombyggnad
Vid stora ombyggnationer används lediga lägenheter för evakuering. Så snart behovet försvinner hyrs lägenheten ut enligt nedan.
Särskilda behov
För de hushåll som av olika skäl inte kan söka bostad via Boplats finns möjlighet att få hjälp via Socialtjänst och andra instanser. Avtal med Göteborgs Stad reglerar antal lägenheter per år som förmedlas till dessa hushåll.
Omflyttningsplatsen
För de som är hyresgäster finns möjlighet att söka omflyttning via bolagens Omflyttningsplats. Boendetiden i den nuvarande lägenheten fungerar som köplats.
Boplats
Som medlem på Boplats kan man söka alla lediga lägenheter man är intresserad av. Den som varit registrerad längst tid har störst chans att få ett erbjudande.
Fördelning av lägenheter
Företagens behov av evakueringslägenheter prioriteras högt, likaså de hushåll som har särskilda behov. För övriga gäller följande: När en lägenhet sägs upp (på vanligt sätt, alltså med tre månaders uppsägningstid) hamnar den för uthyrning på Omflyttningsplatsen. Den hyrs ut till någon av koncernens hyresgäster som i sin tur säger upp sin nuvarande bostad vilken då lämnas till Boplats. Genom denna fördelning får vi ett jämt flöde. Att en lägenhet går till Omflyttningsplatsen innebär därför alltid att en annan lägenhet läggs ut på Boplats. Sett över året går cirka 70% av de lediga lägenheterna till sökanden på Boplats.
Bostadsbolagets uthyrningspolicy
För att läsa mer om vår uthyrningspolicy, gå till Bostadsbolaget policys och riktlinjer.
Prioriteringsordning till lediga lägenheter
· Registreringstid på Boplats Göteborg alternativt boendetid i nuvarande lägenhet om du är befintlig hyresgäst och söker via Omflyttningsplatsen.
Vill man hjälpa till är man förstås fri att erbjuda rum och utrymme i sin lägenhet om man bor kvar själv.
Vi rekommenderar ändå i så fall att man går via Fastighetskontoret eller Räddningsmissionens Hjärterum för att få en korrekt förmedling av bostäder.
Som bolag i Göteborgs Stad hjälper vi till på alla sätt vi kan i flyktingfrågan, som ett av stadens redskap i boendefrågor. Vill du veta mer om kan du läsa om detta här.
Bostadsbolaget har två olika nivåer av tillgänglighetsmärkning på sina lägenheter – tillgänglighetsmärkt lägenhet med trappsteg och tillgänglighetsmärkt lägenhet utan trappsteg.
Tillgänglighetsmärkt lägenhet med trappsteg
Våra tillgänglighetsmärkta lägenheter med trappsteg har ett lägre krav på tillgänglighet. Bland annat kan det finnas trappsteg och trösklar.
Märkningen innebär:
– Att det får vara max fem trappsteg från entrén fram till lägenhetsdörren.
– Att trappan har ledstång på en eller båda sidor.
– Att dörrar har ett fritt passagemått på minst 70 cm.
– Att badrummen ska ha ett minsta vändmått på 130 cm.
Tillgänglighetsmärkt lägenhet utan trappsteg
Våra tillgänglighetsmärkta lägenheter utan trappsteg har högre krav på tillgänglighet. Det är samma krav som för nybyggda lägenheter och innebär att det är nivåfritt hela vägen till lägenheten och i lägenheten.
Märkningen innebär:
– Att det är nivåfritt, det vill säga inga trappsteg, från entrén fram till lägenhetsdörren.
– Det finns hiss, med minsta innermått på 1,4×1,1 meter.
– Att dörrar har ett fritt passagemått på minst 80 cm.
– Att badrummen ska ha ett minsta vändmått på 130 cm.
Bostadsanpassning
Har du behov av ytterligare anpassning av din lägenhet kan du ansöka om bostadsanpassningsbidrag. För bidraget kan du anpassa din bostad. Det handlar om att du ska kunna förflytta dig, sova, sköta hygienen, laga mat, äta och ta dig in och ur bostaden. Du ansöker om bostadsanpassningsbidrag hos Stadsbyggnadsnämnden, Göteborgs Stad. Läs mer
För att uppfylla villkoren i policyn krävs att du är 18 år. Vid kreditkontroll får sökanden inte ha betalningsanmärkning som är relaterad till boende uppkommen de senaste 24 månaderna. Du får heller inte ha någon aktuell skuld relaterad till boendet.
Reglerna gällande kreditupplysning är gemensamma för alla bostadsföretag inom Förvaltnings AB Framtiden; Bostadsbolaget, Poseidon, Familjebostäder och Gårdstensbostäder.
Vi använder oss av UC för kreditupplysningar. Enligt gällande lagkrav skickas kopia på kreditupplysning till den omfrågades folkbokföringsadress vid varje frågetillfälle. Om uppgifterna i upplysningen skulle vara felaktiga begär du rättelse direkt hos UC. Kontaktuppgifter finns på omfrågekopian. Återkommande förfrågningar via UC belastar inte din framtida kreditvärdighet. Detta beror på att tidigare gjorda upplysningar inte bevaras eller registreras hos UC.
Då andrahandshyresgäster inte tecknar avtal med oss tas ingen kreditupplysning.
Som ett komplement till fysisk visning erbjuder vi bilder på lägenheten till sökande som får ett erbjudande. Bostadsbolagets personal fotograferar kök och badrum i din lägenhet i samband med besiktningen. Bilderna kommer därefter att förmedlas till ett begränsat antal inbjudna bostadssökande för denna specifika lägenhet (som uppfyller krav och som har gått vidare i uthyrningsprocessen). Syftet med att tillhandahålla bilder är att bostadssökande ska kunna avgöra om de är intresserade att skriva kontrakt för att hyra lägenheten.
Det är viktigt att du plockar undan personliga saker från ditt kök och badrum innan fotografering;
- Medicin och tester
- Medicinsk utrustning som handikapphjälpmedel eller liknande
- Fotografier på familjemedlemmar och vänner
- Religiösa, politiska och sexuella symboler/bilder/fotografier
- Lappar med personliga meddelanden eller synliga namn
- Lappar med politiska/religiösa/filosofiska citat
- Värdesaker
- Räkningar
- Annat av personlig karaktär som du inte vill ska finnas med på bilder
För oss är det viktigt att du känner dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och strävar alltid efter en hög nivå av skydd för dina personuppgifter. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på vår hemsida.
Vi samarbetar även med Boplats vid uthyrning av lägenheter på boplats.se och vi informerar bostadssökande om att de inte får sprida bilderna vidare, visa det för andra eller spara bilderna.
Vid frågor kan du kontakta vår kundservice.
För våra dotterbolag i Hammarkullen (fastigheterna som vi övertog 1 feb 2016) gäller följande bankgiro:
- Fastighetsbolaget Bredfjäll KB: 824-9880
- Fastighetsbolaget Gropens Gård KB: 824-9856
- Bredfjällsgatans Miljösamfällighetsförening: 5474-1632
Genom att hyra ut sin lägenhet via Airbnb anses man bedriva hotellverksamhet. Ändamålet med en hyresrätt är att den ska utgöra en permanent bostad. Enligt lagstiftningen är det nu tydligt att uthyrning via Airbnb är hotellverksamhet, oavsett uthyrningens utsträckning.
Blanketter
Här hittar du våra blanketter gällande uthyrning.
Hittar du inte svaret på din fråga här?
Kontakta oss på 031-731 50 00 eller info@bostadsbolaget.se så hjälper vi dig.