Hoppa till innehåll

Frejaskolans elever får mentorer från yrkeslivet

Corneille går i sjunde klass på Frejaskolan i Tynnered. Han och femton andra elever ingår i ett program där de får extra stöd genom en mentor från yrkeslivet, läxhjälp och mycket mer. Bakom programmet står organisationen Nextar i samarbete med initiativet Destination Tynnered där Bostadsbolaget ingår.

Två vuxna står på varsin sida om en tonåring med varsin arm på tonåringens axlar. De står i skolmiljö.

Hela 90,9 procent av eleverna har blivit mer motiverade i skolan och 86,7 procent av vårdnadshavarna har sett en förbättring i sina barns skolprestation. Nextars grundare Isaac är nöjd med resultaten. Här tillsammans med Corneille och hans mentor Mirna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

–För ett år år sedan var jag ny på skolan. Jag hade inget hopp om framtiden … och skolarbetet gick inte så bra. Idag är det helt annorlunda. De hjälper mig att lyckas, jag kämpar och kan fokusera på skolan, säger Corneille.
Programmet är startat och drivs av organisationen Nextar som bildades eftersom alltför många elever i Sverige saknar gymnasiebehörighet. Visionen är att alla ska växa upp med förutsättningar att klara av skolan och kunna forma sin egen framtid.

– Vi arbetar tätt tillsammans med skolan. Det är basen. Men en annan avgörande del i vår metodik är att engagera mentorer från näringslivet som coachar eleverna. Vi ser hur viktigt det är att få de unga att förstå hur betydelsefull skolan är, men också att upptäcka allt som de kan bli i arbetslivet. Vi ska ge eleverna ett kraftfullt och långsiktigt nätverk, säger Isaac som är grundare av Nextar.
Corneilles mentor är Mirna, som jobbar på tech-bolaget Dassault Systèmes där hon är säljchef sedan fyra år.

– Jag växte upp i Tynnered och kan relatera till hur ungdomarna har det här. Att vara mentor åt Corneille är mitt sätt att ge tillbaka till den här stadsdelen, att försöka ge goda förutsättningar att lyckas och visa att det går att få ett bra jobb, säger Mirna.

Programmet är långsiktigt. Corneille och de andra eleverna följs under tio år där även elever från Bergsjöskolan ingår. Metodiken bygger på belöningar som till exempel att sponsra med idrottsutrustning och resor, men också att ställa krav på eleverna.

– Vi skriver kontrakt med eleven och vårdnadshavaren. Kontraktet innehåller tydliga regler för hur du ska bete dig. I sjuan handlar det mycket om att skapa en beteendeförändring, om att ha ett vårdat språk och att respektera lärarna. I årskurs 8 fokuserar vi på närvaron och i nian handlar det om att säkerställa gymnasiekompetensen. Men om du bryter mot reglerna riskerar du att få varningar som kan leda till att eleven blir pausad från programmet under en termin. Våra insatser visar redan på goda resultat, konstaterar Isaac.