Publicerad i Trivas nr 3 2024.
– I vissa områden har vi satt upp skyltar som visar minutavstånd för gång, på andra ställen har det kommit cykelpumpar på plats. Och på sikt handlar det till exempel om att skapa plats för bilpooler och paketboxar, allt för att hjälpa våra hyresgäster att göra smarta och hållbara val, säger Elisabet, mobilitetsansvarig på Bostadsbolaget.
I början av året bildades en fokusgrupp med ett tiotal intresserade hyresgäster som bidrar med sina tankar och idéer.
– I våras hade vi ett första möte då vi fick träffas och diskutera smart mobilitet och prata mer om Bostadsbolagets arbete. Det var fantastiskt att se hur kunniga och engagerade alla var. Genom dialog med människor som bor hos oss får vi en bättre förståelse för olika behov och önskemål, säger Elisabet.
Gruppen har inga regelbundna möten, men kan komma att kontaktas vid behov för att delta i testpaneler eller ge annan feedback när det gäller mobilitetsrelaterade tjänster. Till exempel när en bilpool etableras i just deras bostadsområde.
– Då är det bra att vi har någon på plats i området som kan få testa och återkoppla på hur det fungerar, säger hon.
Just nu pågår dessutom flera pilotprojekt tillsammans med forskare och företag där man bland annat undersöker hur mobilitetstjänster kan utformas så att fler vill använda dem.
– Även här är fokusgruppen ett bra stöd för oss genom att svara på enkäter och låta sig intervjuas. Men vi vill förstås nå ut till alla våra hyresgäster och ha en dialog om hållbara resesätt. Det gör vi bland annat genom att bjuda in till mobilitetsdagar i våra bostadsområden. Då kan man passa på att ställa frågor till oss och komma med inspel, säger Elisabet.
Vill du vara med i fokusgruppen?
Läs mer här!
Se filmen om Hit & Dit!
Text: Josefine Gustafsson Foto: Peter Nilsson