Idag välkomnar vi alla er 140 hushåll på Friskväderstorget 2 – 8 till oss på Bostadsbolaget.
Vi är glada att äntligen få ha er som våra hyresgäster. Alla ska ha fått brev från oss idag med information om vilka vi är, varför vi har tagit över huset samt svar på det vi tror är de vanligaste frågorna.
För säkerhets skull har vi samlat dem även här:
Vem kontaktar jag om något är fel i min lägenhet?
Vill du felanmäla något i din lägenhet ringer du till din kvartersvärd. Numret hittar du på din områdessida här! Det finns också uppsatt i trapphuset. Sker något akut utanför arbetstid ringer du vår fastighetsjour på tel: 031-18 48 33.
Kan jag felanmäla på Bostadsbolagets hemsida?
Ja, det kan du. För att kunna göra det behöver du registrera dig med ditt personnummer på Mina sidor . Där kan du också läsa mer om hur du går tillväga. Vi har också gjort instruktionsfilmer både om hur du registrerar dig och hur du felanmäler här!
Måste jag skriva om mitt hyresavtal för min lägenhet?
Nej, du har kvar ditt gällande hyresavtal.
Vad gäller för min parkeringsplats?
Om du har ett hyresavtal för p-plats eller garageplats fortlöper detta utan ändring och med samma villkor som tidigare.
Jag har gjort tillval till min lägenhet, hur går det med dem?
Du kommer att få de tillval som redan är beställda enligt det avtal du skrivit under. Du kan däremot inte beställa nya tillval från det utbud som den tidigare ägaren erbjudit.
När kan jag göra nya tillval till min lägenhet?
Vi återkommer med mer information om när du kan beställa tillval från Bostadsbolagets tillvalsutbud. Vi behöver få en statusöverblick över lägenheterna i huset först. Men är du nyfiken kan du redan nu se produkter och priser på vår hemsida.
Hur betalar jag min hyra?
Du betalar den hyresavi du redan har fått från Willhem. I slutet av november får du din första hyresavi från oss. Betalar du via autogiro behöver du kontakta din bank för att avsluta inbetalningen till Willhem. Vi återkommer med information om när du kan betala med autogiro till Bostadsbolaget.
Kan jag söka lägenheter på Bostadsbolagets omflyttningsplats?
Ja, så småningom. På grund av förvaltningstekniska skäl kan du söka lägenheter på vår Omflyttningsplats tidigast i början av 2018. Du kan då tillgodoräkna dig din boendetid som du haft i din nuvarande lägenhet och söka ny lägenhet inom hela Bostadsbolagets fastighetsbestånd.
Jag vill att ni målar om min lägenhet, när kan ni göra det?
Inre lägenhetsunderhåll (byte eller målning av luckor, golv, slipning av parkett, målning och tapetsering) kommer att vara behovsprövat fram till dess att vi har haft en chans att inventera fastigheternas inre status. Vår plan är att besikta samtliga lägenheter för att kartlägga statusen för varje enskild lägenhet. I detta arbete ingår att beräkna när de olika ytskikten senast är åtgärdade. Bostadsbolaget erbjuder ett intervallstyrt underhåll för målning och tapetsering, vilket innebär att du som hyresgäst har rätt till detta var 13:e år om så önskas. Golv och luckor hanteras främst inom tillvalsutbudet. Vi kommer meddela dig när detta arbete är slutfört och vi kan erbjuda dig ett intervallstyrt lägenhetsunderhåll.
Gäller samma ordningsregler som tidigare?
Vi har samlat tips, råd och regler för ditt boende i broschyren Välkommen till Bostadsbolaget som du fått i brevet. Läs gärna den och kontakta oss om du har frågor. Du kan även läsa här!
Vad händer nu?
Nu vill vi lära känna dig och våra nya fastigheter. Det kommer att ta lite tid och vi ber dig därför ha tålamod. Vad som behöver göras i huset vet vi först efter att vi har kunnat besikta lägenheterna, tagit del av all dokumentation från Willhem och skaffat oss en helhetsbild.
Välkommen till Boservice
På Boservice kan du träffa vår områdesvärd och din kvartersvärd. Nedan hittar du adress och öppettider. Varmt välkommen dit!
Din kvartersvärd når du på: 031-731 54 33
Telefontider: Mån – fre kl 8 – 16.
Vid akuta fel under kvällar och helger: 031-18 48 33
Boservice
Adress: Dimvädersgatan 56
Öppettider:
Måndag-fredag: kl 13.00 – 16.00
Tisdagar även kl 16.00 – 18.00