Hem / Länsmansgården / Frågor och svar om tillståndsparkering med start i november 2024
Frågor och svar om tillståndsparkering med start i november 2024
Nu börjar förberedelserna inför att vi ska gå över till tillståndsparkering på Bostadsbolagets parkeringsytor utomhus i Norra Biskopsgården och i Länsmansgården i november 2024. Har du fått ett brev i din brevlåda med en uppsägning av din parkeringsplats och ett nytt avtal och vill veta mer? Då har du hamnat rätt!
Läs vidare där vi försöker ge svar på de vanligaste frågorna.
Om tillståndsparkering är nytt för dig rekommenderar vi att du börjar med att titta på denna film:
Karta över blivande parkeringszoner i Norra Biskopsgården samt i Länsmansgården:
Alla som hyr en parkeringsplats får ett informationsbrev i mitten av juni. I brevet finns också en uppsägning och ett nytt avtal för tillståndsparkering på samma parkeringsyta som du har din fasta parkeringsplats idag. Du ska skriva under både uppsägningen och det nya avtalet. Och sedan skickar/returnerar du ett exemplar av varje till oss.
Ja, det kommer inte finnas fler tillstånd än det finns parkeringsplatser på parkeringsytan. Om det trots allt skulle saknas plats, så beror det på att någon utan tillstånd ställt sig på parkeringsytan. Det kommer att åtgärdas genom att ett bevakningsföretag ger den felparkerade bilen en kontrollavgift/parkeringsbot.
Det handlar om hur Göteborg Stad vill att staden ska se ut i framtiden. Staden ska fortsätta att växa och utvecklas på ett hållbart sätt. Göteborgs Stad har som mål att det ska finnas färre bilar som använder fossila bränslen och vill skapa fler platser där man kan ladda elbilar i staden.
För oss på Bostadsbolaget handlar det också om att använda marken vi äger på ett klokt sätt för att vara med och bidra till en bättre framtid och de mål som vi har gemensamt i Göteborgs Stad. Tillståndsparkering gör att vi kan skapa en flexibilitet i användningen av våra parkeringsytor, så att vi kan använda ytorna på ett effektivt sätt och enkelt kan göra anpassningar efter nya behov som uppstår.
För att kunna bygga ut ladd-infrastruktur på ett ekonomiskt hållbart sätt för våra hyresgäster, behöver de nyttjas av flera. I Biskopsgården kommer det även byggas nya bostäder. Fler hyresgäster kommer därmed att efterfråga parkeringsmöjligheter i området, vilket gör att vi behöver se till att nyttja våra parkeringsytor så effektivt som möjligt. Bostadsbolaget kommer att införa tillståndsparkering i alla våra områden där förutsättningarna finns.
• Med tillståndsparkering får vi fler valmöjligheter och kan använda vår mark lite smartare för våra hyresgästers bästa och i linje med de mål Göteborg som stad satt upp.
• Det skapar bättre förutsättningar för att till exempel installera laddpunkter till elfordon.
• Vi slipper störa er hyresgäster vid installationer och underhåll av parkeringsytan, utan kan enkelt spärra av delar tillfälligt.
• Nya behov kan tillgodoses på ett smidigt sätt genom att vi lättare kan frigöra markytor
• Vi kommer använda oss av ett bevakningsföretag vilket ökar tryggheten och säkerställer att inte obehöriga parkerar på parkeringsytan.
• För att genomföra avtalsbytet kommer Bostadsbolaget att skicka ut ett brev till berörd hyresgäst. Brevet innehåller:
1. information om varför vi inför tillståndsparkering och vad du behöver göra
2. en uppsägning av ditt nuvarande avtal för p-plats
3. det nya nyttjanderättsavtalet för tillståndsparkering
4. ett frankerat svarskuvert
• Om du vill fortsätta att parkera på parkeringsytan ska du skriva under uppsägningen samt ett exemplar av ”nyttjanderättsavtal för tillståndsparkering” och skicka tillbaka det till oss i bifogat svarskuvert. Det andra exemplaret av varje dokument behåller du.
• Fram tills att det nya avtalet börjar gälla har du kvar din nuvarande fasta parkeringsplats.
• Vill du inte längre ha kvar din parkeringsplats så ska du stryka ett streck över avtalet och returnera till oss i bifogat svarskuvert. Därefter får du en bekräftelse på uppsägningen.
Du kommer att få ett brev i mitten av juni från Bostadsbolaget som innehåller information, uppsägning av befintligt avtal samt ett nytt avtal. Om du vill fortsätta att parkera på parkeringsytan ska du skriva under ”uppsägning” och ”nyttjanderättsavtal för tillståndsparkering” och skicka tillbaka det till oss i svarskuvertet. Det andra exemplaret av varje dokument behåller du själv.
I Norra Biskopsgården och i Länsmansgården kommer den månatliga hyreskostnaden för parkeringsplatsen att bli lägre för de som parkerar utomhus. Själva parkeringsformen tillståndsparkering har generellt ett lägre pris än en egen reserverad parkeringsplats. Men eftersom Bostadsbolaget just nu genomför en övergripande prisjustering när det gäller parkeringsplatser kan det skilja sig åt, i olika bostadsområden och mellan vissa parkeringsavtal, vad effekten på hyran blir vid övergång till tillståndsparkering.
Det står i det nya avtalet vilket datum som det börjar gälla, dvs den 1 november 2024. Framtill dess gäller det gamla avtalet med fast parkeringsplats. Så under mellanperioden parkerar man som vanligt på sin fasta plats.
Alla Bostadsbolagets fasta parkeringsplatser utomhus i Norra Biskopsgården och i Länsmansgården kommer att göras om till tillståndsparkering. Garageplatser omfattas inte i nuläget och inte heller platser med särskilt tillstånd för rörelsehindrade. Eventuellt berörda hyresgäster med särskilt tillstånd för rörelsehindrade kommer att få separat information. Det kommer att finnas skyltar som talar om vad som gäller på varje parkeringsyta.
Nej, du kommer att teckna tillstånd att parkera på en av de parkeringszoner som finns i området, det vill säga på den zon där din parkeringsplats finns i dagsläget. Se nedan karta för information om hur zonerna kommer att delas in. Det kommer även finnas tydlig skyltning vid varje parkeringsyta.
Karta över blivande parkeringszoner i Norra Biskopsgården och i Länsmansgården:
Du kommer att parkera på samma parkeringsyta som du har din fasta plats på idag och det framgår på ditt nya avtal under ”Objektsbeskrivning” vilken zon det är. Du kommer även kunna se det på ”Mina Sidor” på bostadsbolaget.se. Det kommer vara tydlig skyltning vid varje parkeringsyta om vilken zon det är.
Det finns flera anledningar till att det kommer att bli svårt att tajma installationen av elladdboxar med införandet av tillståndsparkering. Framförallt handlar det om att detta är en stor investering som ska göras och samordnas i alla Bostadsbolagets områden, vilket gör att förarbete, budget och upphandling blir omfattande och därmed tidskrävande. Det är också svårt att tidsmässigt helt synka två så stora projekt och vi ser det som mest effektivt att projekten rullar på oberoende av varandra.
Alla som har ett parkeringstillstånd kommer också ha rätt att teckna avtal för laddning när det kommer på plats. Du hyr parkeringsplatsen av Bostadsbolaget, men beställning, administration och betalning för laddning hanteras av en extern leverantör. När nya elladdboxar är på plats och avtal för betalningslösning är klart kommer vi ge dig mer praktisk information.
• För att få tillgång till laddning behöver man skriva ett avtal med den externa leverantör som tillhandahåller betalningslösningen. Vilken leverantör det blir är i dagsläget inte beslutat, mer information kommer när det blir aktuellt.
• När bilen inte laddas parkeras den på en vanlig plats utan laddpunkt. Hur detta regleras kommer framgå i avtalsvillkor och genom skyltning på plats.
• Prismodellen kommer vara knuten till mängden kWh som laddas. Man kommer betala för det man använder helt enkelt.
Mer detaljerad information kommer att skickas ut när det blir aktuellt att vi kan erbjuda laddmöjlighet.
Precis som tidigare är det möjligt för obehöriga att parkera på Bostadsbolagets parkeringsplatser. Men när tillståndsparkering införs har vi ett bevakningsföretag som kontrollerar bilarnas registreringsnummer och de fordon som saknar tillstånd får betala en kontrollavgift/parkeringsbot.
Ja, när tillståndsparkering väl har börjat gälla, kan du själv byta ditt registreringsnummer på bostadsbolaget.se.
Man loggar in på ”Mina Sidor” och går till ”Mina avtal” för att ändra registreringsnummer till den bil som ska stå parkerad. När det närmar sig övergången till tillståndsparkering kommer vi att begära in registreringsnummer på bilen som parkeringstillståndet är avsett för.
Våra parkeringsplatser är avsedda för personbil och uppfyller standardmåtten som gäller. Men i samband med införandet av tillståndsparkering kommer vi se över möjligheterna att skapa ett antal bredare parkeringsplatser på vissa av våra parkeringsytor, om förutsättningar finns då vi har fått till oss önskemål om detta.
Bostadsbolaget har ett antal parkeringsplatser i områdena som är speciellt anpassade för rörelsehindrade. För att kunna få en sådan plats, behöver man ha ett tillstånd för rörelsehindrade utfärdat av Göteborgs Stad vilket man kan ansöka om. Utan detta tillstånd finns det tyvärr ingen möjlighet för Bostadsbolaget att godtyckligt kunna göra andra undantag.
På Göteborgs stads hemsida kan du läsa mer och ansöka: https://goteborg.se/wps/portal/start/trafik-och-resor/parkering/parkeringstillstand/parkeringstillstand-for-rorelsehindrade
Hyresgästen ansvarar för snöröjning och renhållning av den parkeringsplats inom parkeringsområdet som används. Bostadsbolaget ansvarar för snöröjning och renhållning av in- och utfartsgator inom parkeringsområdet.
Har du ytterligare frågor ?
Välkommen att kontakta Kundservice på tel. 031-731 50 00.
Annars kan du besöka Boservice på Friskväderstorget – öppettider: Tisdag kl.15:00-17:00,
onsdag och torsdag kl.13:00-15:00.
Bostadsbolaget will change type of parking contract from permanent parking spaces (each tenant has a specific reserved parking space) to “permit parking” (tillståndsparkering).
Bostadsbolaget will send out a letter to the tenant in mid-June. The letter contains:
1. Information about why we are introducing permit parking and what you need to do
2. A termination of your current agreement for a parking space
3. The new right-of-use agreement for permit parking (tillståndsparkering) in the same car park where you have your permanent parking space today.
4. A stamped return envelope
If you want to continue parking in the same car park when permit parking is introduced in November 2024, you must sign one copy of the notice of termination and one copy of the agreement of permit parking and return to us.
Yes, there will not be more permits issued than there are parking spaces on the parking area. If there is no free space after all, it is because someone without permission has parked in the car park. This will be remedied by a security company with a control fee/parking fine.
Do you have more questions?
Please contact our Customer Service at tel. 031-731 50 00.