Hoppa till innehåll

Möt en av våra receptionister

Trivas möter Bostadsbolagets medarbetare i deras vardag. Här träffar vi receptionisten Hivi Garmawi.

Hur ser en vanlig dag ut?
– Vi öppnar både receptionen och växeln kl 8.00 varje morgon. Under dagen svarar jag i växeln, släpper in besökare till huvudkontoret och hjälper hyresgäster som behöver hjälp i olika ärenden.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Att få träffa många människor och kunna hjälpa dem. Det är det jag brinner för. Jag blir glad när jag gör någon annan glad! Och så har jag väldigt goa kollegor här.

Vilka egenskaper bör man ha för att trivas i växeln?
– Man måste vara serviceinriktad, tycka om att träffa människor och tycka om att prata mycket i telefon. Det gör jag!

När har du som roligast?
– Det är när man har hjälpt en hyresgäst som blir nöjd och glad. Jag tycker också det är kul när alla kollegor träffas på våra stora bolagsdagar.

Finns det några utmaningar?
– Ibland kan det bli stressigt när många ringer sam tidigt, till exempel om det har hänt något särskilt. Vi vill ju hinna med att svara så många som möjligt.

Vad är din favoritsyssla?
– Det är när jag får möta våra nya hyresgäster som kommer in för att skriva kontrakt.

Vad är det värsta som hänt dig på jobbet?
– Det som är sorgligast är bostadslösa personer kommer hit och tror att vi kan ordna en bostad åt dem direkt. Vi kan bara hänvisa dem till Boplats eller socialtjänsten.

Hur tror du din roll kommer att se ut i framtiden?
– Utvecklingen går ju framåt, vi har ju numera en besöksdator där besökare själva skriver in sig i receptionen när de kommer. Rollen som växel­ telefonist förändras kanske också, med nya växelprogram?

Denna artikeln är med i Trivas nr 3 2018. Du kan läsa hela tidningen här: TRIVAS nr 3, 2018

Text: Malin Age
Foto: Svante Örnberg