Hoppa till innehåll

Vatten, vatten, bara vanligt vatten!

Idag den 22 mars uppmärksammar vi World Water Day, den Internationella Världsvattendagen. För 30 år sedan startade FN initiativet som lyfter fram sötvattnets betydelse och en hållbar vattenförvaltning. I år är temat ”Påskynda omställningen” med en uppmaning till alla att agera utifrån sina förutsättningar, och förutsättningarna ser olika ut.

Tillgång till rent dricksvatten och sanitet är något som är en självklarhet för oss här i Sverige. Tyvärr finns det många delar av världen där det ser annorlunda ut och det talas om en global vattenkris. Världsvattendagen sätter ljus på denna fråga och fokus ligger på att vidta åtgärder för att kunna nå målet med rent vatten och sanitet för alla till 2030 (Ett av FN’s klimatmål).

Här på hemmaplan behöver vi också öka medvetenheten kring användningen av vår livsviktiga resurs. Bostadsbolaget som hyresvärd har en unik möjlighet och därför ett särskilt ansvar att se till att förutsättningarna för att minska vattenanvändningen finns i våra fastigheter/lägenheter. Men också ett ansvar att informera och inspirera er, våra hyresgäster, så att vi alla gör vad vi kan för att hantera vårt dricksvatten på bästa sätt.

I artikeln nedan berättar Oskar Scheiene, vår energi- och miljöchef, lite mer om varför vi behöver tänka på vår vattenanvändning och vad vi gör på Bostadsbolaget. Trevlig läsning!

Tre vattenfrågor till Oskar Scheiene, energi- och miljöchef på Bostadsbolaget

Varför måste vi i Sverige börja tänka på hur vi använder vårt vatten?
140 liter vatten per dag, så mycket vatten förbrukar svenskarna i genomsnitt per person. Uppvärmning, rening och distribution av vatten kräver energi och står för en betydande del av vår totala energianvändning, som nu har blivit en bristvara. Det här kostar på, både för miljön, samhället och plånboken. Men det finns en enorm potential att minska ner vattenanvändningen genom att vi skaffar oss nya, enkla vattensmarta vanor.

Vad gör Bostadsbolaget som fastighetsägare för att spara vatten?
De senaste åren har vi genomfört en rad vattenoptimerande åtgärder i en stor del av våra fastigheter, som att byta till snålspolande strålsamlare, duschslangar/munstycken, engreppsblandare, konstansflödesregulatorer och sett över samtliga vatteninstallationer. Hjälp oss gärna genom att felanmäla droppande kranar, rinnande toaletter eller annat som slösar onödigt vatten.

Vad tjänar jag som hyresgäst på att vara sparsam med vattenanvändningen?
Under januari och februari har våra hyresgäster sparat så mycket som 5,9 procent jämfört med 2022. Det innebär minskade kostnader för kallvatten och uppvärmning på cirka 1 250 000 kronor. Små förändringar gör stor skillnad när många bidrar! Dessa pengar kan vi nu istället använda till att utveckla och förbättra våra fastigheter och utemiljön runt omkring, vilket såklart skapar ett ännu bättre boende.

En man står med armarna i kors och ler in i kameran med en husfasad i bakgrunden.

– Oskar Scheiene, energi- och miljöchef på Bostadsbolaget.

Detaljbild på avloppet i en diskho där det rinner ner vatten.

140 liter vatten per person och dag rinner ut i avloppet.