– Vi tror att detta ligger helt rätt i tiden och att en kampanj är ett bra sätt att nå ut till hyresgästerna. Det är ett bra sätt att få ut information om hur viktigt det är att spara på den resursen som rent dricksvatten är, säger Oskar Scheiene, energi- och miljöchef på Bostadsbolaget.
140 liter, varje dag, året om. Så mycket dricksvatten förbrukar boende i Sverige i snitt per person, till exempel vid dusch, tandborstning, disk och spolning av toaletten. Dessutom kräver uppvärmning, rening och distribution av vatten energi och göteborgarnas vattenförbrukning står idag för en betydande del av den totala el- och energianvändningen.
– En hög vattenanvändning påverkar förstås även miljön och kostar dessutom stora summor pengar. Pengar som vi i stället kan satsa på våra fastigheter och hyresgäster, menar Oskar Scheiene.
Med kampanjen vill Bostadsbolaget få sina hyresgäster att tillsammans med bolaget spara vatten genom att själva vara delaktiga och dela sina egna #waterhacks – alltså smarta vattenspartips.
Kampanjen pågår från december 2022 till april 2023 och målet är att nå en genomsnittlig minskad vattenförbrukning på minst 5 % hos hyresgästerna.
Börja waterhacka själv!
Du kanske har dina egna knep och idéer? Något som är enkelt att börja med, som skulle kunna spara en massa vatten – eller ett tips som är kreativt eller kul. Dela med dig så gör vi en insats för miljön tillsammans!
Kampanjsidan hittar här.