Trivas möter Bostadsbolagets medarbetare i deras vardag. Här träffar vi uthyraren Maria Jogén.
Hur ser en vanlig dag ut?
– Jag sitter på huvudkontoret och servar våra kunder. Både dem som bor hos oss idag, men också dem som söker våra lägenheter. Jag hanterar både uthyrningsfrågor och uppsägningar och det blir många telefonsamtal varje dag. Jag tar också emot kunder i receptionen för kontraktsskrivning.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Dagarna är aldrig enformiga och jag har kontakt med många olika människor. Vi är en bra arbetsgrupp som har ett gott samarbete med varandra. Min dag känns bra om jag kan göra någon glad!
Vilka egenskaper bör man ha för att trivas som uthyrare?
– Man behöver ha ett servicetänk, vara intresserad av människor och även tycka om administrativa kontorsuppgifter. Sedan ska man tycka det är roligt att arbeta med andra, man är en pusselbit i helheten.
När har du som roligast?
– Jag är alltid glad när jag går till jobbet. Det är härligt att dagligen möta människor och jag tycker det är roligt att få bra feedback från våra kunder. Jag gillar också att vara med på olika event och representera Bostadsbolaget.
Finns det några utmaningar?
– Ja – att hantera bostadsfrågan i Göteborg. Många som hör av sig har svårt att hitta en bostad och det är en konst att kunna ta emot sådana samtal och hantera dessa frågor på ett bra sätt. En personlig utmaning är att jag nu deltar i
den stora nyproduktion vi har framför oss där jag ansvarar för att hyra ut de nya lägenheterna. Jag har arbetat med nyproduktion i flera år men aldrig i den här volymen.
Vad är din favoritsyssla?
– Att ingå i projektet med nyproduktion. Vi är många olika yrkesgrupper som under flera år framöver gemensamt ska tillföra nya bostäder i Göteborg.
Vad är det värsta som hänt dig på jobbet?
– Frågan kring den egna bostaden är viktig och känslomässig. Jag blir ofta uppringd av kunder som tar ut sin vrede och sorg kring sin bostadssituation. Då är det viktigt med ett trevligt bemötande. Det lär man sig med tiden.
Hur tror du din roll kommer att se ut i framtiden?
– Min roll har förändrats under åren. Förr kunde vi mer aktivt hjälpa kunderna att hitta en lämplig bostad, numera hjälper vi dem i sökprocessen. Men fortfarande är det människor det handlar om, det förändras inte. Jag är stolt över att arbeta hos Bostadsbolaget.
TEXT: CHARLOTTE BENJAMINSSON
FOTO: SVANTE ÖRNBERG
Texten publicerades i Trivas nr 2 2018