Hoppa till innehåll

Appen – ett smidigt verktyg för ditt boende

Nu finns boendeappen tillgänglig för alla som bor hos Bostadsbolaget. En informationskanal som möts av uppskattning men även väcker frågor hos hyresgästerna.

Publicerad i Trivas nr 1 2024.

– Först av allt vill jag poängtera att appen inte ersätter Bostadsbolagets övriga informationsvägar. Det är inte tvunget att ha appen för att komma i kontakt med eller få information från oss, säger Linda som är digital projektledare på Bostadsbolaget.
– Appen är ett komplement för att erbjuda våra hyresgäster en snabb, digital kanal kring sitt boende, säger hon.
Hon understryker också att ingen information går vidare till tredje part i marknadsföringssyfte.
Mer än hälften av hushållen hos Bostadsbolaget har hittills laddat ner appen.
Fastighetsvärden Michel och hans kollegor i Västra Järnbrott har under vintern ordnat trapphusfika i området för att erbjuda hjälp med att ladda ner och komma i gång med appen.
– Många hyresgäster tycker det är smidigt att kunna hantera tvättstugebokningar i appen, det blir enklare att till exempel avboka om man blir försenad, säger Michel.
Själv upplever han många fördelar med appen i kontakten med hyresgästerna. Det finns en meddelandefunktion kopplad till felanmälan där hyresgästen kan förklara med bild och text vad som inte fungerar.
– Då är jag förberedd och har rätt verktyg med mig när jag kommer för att åtgärda felet, säger Michel.
– Meddelandefunktionen underlättar också om man inte får tag på varandra, till exempel om hyresgästen inte kan ta telefonsamtal på jobbet.
I appens anslagstavla finns information som specifikt rör området där du bor. Du kan välja att få notis direkt till mobilen när det till exempel finns ett nytt meddelande på Anslagstavlan eller om fastighetsvärden svarat på din felanmälan.
– Behöver vi exempelvis stänga av vattnet i ett hus får bara de som berörs information om det, säger Michel.
Många förslag har kommit in om förbättringar av appen. Linda berättar att fler funktioner är under arbete:
– Bland annat att man ska kunna se sin vattenförbrukning, betala hyran och nå Omflyttningsplatsen direkt genom appen utan att behöva logga in separat.

Faktaruta:

Så laddar du ner och loggar in
• Gå till din appbutik i mobilen och ladda ner Boendeappen Avy. Du som står på lägenhetsavtalet loggar in med hjälp av Bank-ID, SMS-kod eller Email-kod.
• Vill fler i ditt hushåll ha tillgång till appen? Du som står på lägenhetsavtalet behöver då bjuda in dem när du är inloggad: Klicka på ikonen (gubben) uppe i hörnet till höger och välj ”Mina gäster” och lägg till gäst. Du behöver uppge namn och personnummer på den person som ska bjudas in. Inbjuden gäst kan enbart logga in med BankID.

Här kan du läsa mer och se filmen om alla funktioner som finns i appen

Text: Britt Nyberg

appbild 300x300