Publicerad i Trivas nr 2 2022.
– I flera år har jag hjälpt min familj och vänner när de behöver rensa och röja hemma och har inte tänkt att det faktiskt går att ha som ett jobb. Men när jag blev arbetslös under corona så växte tanken fram och för ett år sedan startade jag och min bästa vän Madeleine ett företag som gör just detta – Hemreda!
Uppdragen de utför varierar från organisering och storstädning i olika rum i ett hem, ett garage eller i ett förråd. Men det kan också handla om att coacha i fortsatt organisering och tidshantering, anpassa ett bohag för någon som flyttar från stort till litet eller organisera bland papper och dokument.
– Det skiftar väldigt i uppdrag men allt handlar om att skapa överblick och ordning. Målet är inte att man ska ha ett tomt hem, utan ett hem som fungerar och där man hittar sina saker.
Problemet för de flesta är att vi har för många saker helt enkelt, menar hon. Vi köper nytt utan att ta bort något gammalt och plötsligt är det fullt överallt och svårt att hålla reda på. Det är ett generellt problem och hon säger att det finns inga ”typiska kunder” som vänder sig till henne. Här finns alla åldrar representerade, familjer eller ensamstående, kvinnor och män.
– De flesta har ett rum eller förråd som man helst inte vill gå in i och som är svårt att ta tag i på egen hand. För att undvika sådana rum är det allra bästa att ha som rutin att med jämna mellanrum gå igenom garderober, skåp och olika utrymmen och utvärdera sina saker. Fyller de ett syfte? Har jag någon användning av dem? En annan bra tumregel är – en sak in, en sak ut – om man måste ha något nytt. Sälj, lämna till second hand eller släng direkt, skjut inte upp det till sedan!
Fler tips från Sara
• Börja organisera och rensa i städskåpet för att komma i gång. I ett städskåp finns inga saker som man har svårt att göra sig av med av sentimentala skäl. Att ha ordning där gör det också lättare nästa gång man ska städa.
• Använd dolda områden – skaffa en hängare och använd utrymmet bakom en dörr.
• Använd gärna stängd förvaring, det minimerar synintrycken och ger en lugnare miljö.
• Skapa tydliga avdelningar/avgränsningar för allting. Har du gett ett utrymme för en sak får det inte ”spilla över” till en annan plats, då är det dags att rensa!
Smart Hemma
En serie artiklar med inspiration och tips för hemmet med fokus på klimatsmarta och hållbara lösningar. Dela gärna med dig av dina egna tips genom att mejla till trivas@bostadsbolaget.se eller hashtagga inlägg på sociala medier med #trivassmarthemma.
Text: Kerstin Torsede Foto: Hannes Almeräng