Hoppa till innehåll

Svårt att betala hyran? Hör av dig i tid!

Inflation och höjda priser gör det svårt för många att få pengarna att räcka till. Det kan leda till problem med att betala sina räkningar i tid, inte minst hyran.
– Det finns hjälp att få, både från oss som hyresvärd och från andra aktörer i kommunen. Det viktigaste är att du hör av dig och helst i ett tidigt skede – då är det lättare att få hjälp, säger Sara som är debiteringschef på Bostadsbolaget.

Publicerad i Trivas nr 4 2023.

Att prioritera sin hyra är viktigt eftersom det handlar om ditt boende och trygghet. Om du inte betalar hyran i tid finns det risk att bli av med bostaden.
Bostadsbolaget erbjuder dig som hyresgäst hjälp, råd och stöd om du har svårt att betala hyran. Har du tidigare skött dina hyresinbetalningar finns i de flesta fall möjlighet att få en avbetalningsplan. Det innebär att du kan dela upp din hyresskuld på ett par månader och betala en del i taget.

– Det absolut viktigaste är att du kontaktar våra hyresdebiterare så snart som möjligt om du har betalningssvårigheter. Då är det lättare att få hjälp. Om du inte hör av dig kommer en eventuell hyresskuld att gå vidare till inkasso. Därefter finns det risk att den går vidare till Kronofogden och du riskerar att bli uppsagd från din lägenhet. Därför vill vi göra vad vi kan för att det inte ska gå så långt, säger Sara.

Hon poängterar att man inte ska vara rädd eller skämmas för att ta hjälp.
– Vi märker att det är många som har svårt att få ekonomin att gå ihop och vi vill att du ska känna stöd i oss som hyresvärd. Tveka inte att kontakta Bostadsbolagets hyresdebiterare om du har frågor eller funderingar kring din hyra eller din ekonomi, säger Sara.

Faktaruta:

Kontakta oss för råd och stöd!
Tveka inte att kontakta oss om du har frågor eller funderingar kring din hyra eller din ekonomi. Du når Bostadsbolagets hyresdebiterare vardagar kl 8–11 på 031-731 60 20, eller via debiteringen@bostadsbolaget.se.

Så håller du koll på inbetalningen av hyran
• Autogiro är ett smidigt sätt för att se till att hyran faktiskt betalas in varje månad. Du slipper oroa dig för att missa en avi och betalning eller få en förseningsavgift. Genom autogiro betalas hyresavierna automatiskt, du behöver alltså inte göra mer än att se till att det finns pengar på kontot som hyran ska dras från. Du ansluter dig till autogiro genom din internetbank. Uppge ditt kundnummer hos Bostadsbolaget, det finns bland annat angivet på hyresavierna.

• Med e-faktura får du hyresavin elektroniskt till din internetbank. Du gör inbetalningen själv men slipper onödiga pappersavier som är beroende av postgång. Dessutom gör du en insats för miljön. Aktivera att du vill ha e-fakturor från Bostadsbolaget via din internetbank och ange ditt hyresavtalsnummer, du hittar det på till exempel dina hyresavier. Observera att om du tidigare betalat din hyra via autogiro måste du säga upp det avtalet i din internetbank innan e-faktura kan börja gälla.

• Är du ansluten till Kivra, och inte betalar hyran via autogiro eller e-faktura, får du automatiskt dina hyresavier och fakturor från Bostadsbolaget till din digitala brevlåda i Kivra. Här finns fakturorna alltid tillgängliga via din mobil, dator eller läsplatta och du kan betala dem direkt via Kivra om du vill. Tillsammans med den digitala hyresavin finns en länk där du kan läsa svar på vanliga frågor och enkelt komma i telefonkontakt med Bostadsbolagets hyresdebiterare.

Mer information om din hyra och olika sätt att betala den finns här!

Text: Britt Nyberg

En familj som handlar grönsaker.