Frågor och svar
Frågor och svar
Om tillval och Bobutiken
Hur gör jag en tillvalsbeställning?
För att göra en tillvalsbeställning så har vi i dagsläget två alternativ, personligt besök i Bobutiken eller
digitalt via telefon/mejl.
- Vid personligt besök så behöver du boka en tid genom att ringa Bobutiken på 031-731 51 90.
- Ring eller mejla Bobutiken bobutiken@bostadsbolaget.se och gör en beställning. Avtalet signeras med Bank-ID och skickas ut via mejl.
Vem kan göra en tillvalsbeställning?
Förstahandskontraktsinnehavaren. Om två står på hyreskontraktet behöver båda parter signera tillvalsbeställningen. För att kunna göra tillval får du inte ha några sena hyresinbetalningar, inte ha någon skuld till Bostadsbolaget och inte haft någon konstaterad störning under de senaste 12 månaderna.
Behöver/kan man boka tid?
Ja, boka besök kan göras via telefon.
Behöver jag ha med mig något?
Om du bokat ett personligt besök i Bobutiken så behöver du ha med dig en giltig legitimation, eller annan giltig ID-handling/bank-id.
Vad kan jag beställa till min lägenhet?
Då varje lägenhet har olika förutsättningar så finns det ibland tekniska begränsningar som gör att ett tillval inte kan beställas i just din lägenhet. För att få reda på om du kan beställa ett specifikt tillval så behöver du kontakta din fastighetsvärd eller Bobutiken för information.
Kan jag beställa tillval innan jag flyttar in i lägenheten?
Nej, tillval kan du endast beställa efter att ditt kontrakt börjat gälla.
Hur många tillval får jag beställa till min lägenhet.
Vi har ett maxbelopp beroende för hur stor din lägenhet är som inte får överskridas per lägenhet.
1 rum och kök 600 kr
2 rum och kök 700 kr
3 rum och kök eller större 800 kr
Säkerhetsdörr ingår inte i beloppsgränsen.
Vad ingår i priset för tillvalsprodukten?
I priset för tillvalsprodukten så ingår att en entreprenör kommer ut och utför hela jobbet, produktens kostnad och service under debiteringstiden, förutsatt att tillvalsprodukten inte utsatts för onormalt slitage eller skadegörelse.
Behöver jag beställa el, vatten och avlopp för diskmaskin , tvättmaskin eller torktumlare?
Detta är ingen information som finns tillgängligt i Bobutiken. Om du är osäker om all framdragning finns för tillvalet så kan du prata med din fastighetsvärd som kan se över detta innan beställning, alternativt så kan vi ta emot en tillvalsbeställning på framdragningarna och om det sen visar sig att något redan finns så tas tillvalet bort från tillvalsbeställningen.
Jag har en egen diskmaskin, tvättmaskin eller torktumlare men behöver el, vatten och avlopp, hur gör jag?
Du kan göra en tillvalsbeställning på enbart framdragning av el, vatten och avlopp, om förutsättningarna finns i lägenheten.
Jag har en egen diskmaskin, tvättmaskin eller torktumlare men har nu beställt en ny maskin via tillval från er, vad gör jag med min gamla maskin som jag inte ska ha kvar?
När du beställer en ny diskmaskin, tvättmaskin eller torktumlare så ingår det i tillvalsbeställningen att entreprenören tar bort tidigare maskin om denne är tillhandahållen av oss, om det finns en maskin i lägenheten som Bostadsbolaget inte har tillhandahållit så ansvarar hyresgästen själv för bortforsling av den gamla maskinen innan tillvalet är på plats.
När kommer mitt tillval?
Alla entreprenörer har upp till tre månader på sig att slutföra en tillvalsbeställning, förseningar kan inträffa på grund av oförutsedda händelser. Om det har gått mer än tre månader så kontaktar du Bobutiken för information om vad som händer med din tillvalsbeställning.
Jag har fått en faktura för bomkörning, vad är detta?
Om du inte varit anträffbar på utsatt tid eller att det inte varit framkomligt för våra entreprenörer så tar Bostadsbolaget ut en bomkörningsavgift från hyresgästen. Kostnaden för bomkörning är mot självkostnadspris från entreprenören.
Kan jag betala av tillvalet tidigare?
Efter att du fått din tillvalsprodukt installerad i lägenheten så betalar du en fast månadskostnad som läggs på din hyresavi. Alla tillvalsprodukter har fasta hyrestider och kan inte betalas av i förtid.
Ett tillval som jag har i min lägenhet har gått sönder/är skadat, vad gör jag?
Tillvalsprodukten hör till lägenheten och om tex en diskmaskin eller köksluckor går sönder så är det en vanlig felanmälan till din fastighetsägare som behövs göras. Garantifel bekostas av Bostadsbolaget. Om felet orsakats av dig själv eller genom oaktsamhet kan du få hjälp med reparation, då får du en faktura på självkostnadspris.
Vad händer om jag flyttar ut från lägenheten innan tillvalet är slutbetalat?
Tillvalsprodukten hör till lägenheten, dvs om du flyttar så går tillvalet över till nästa hyresgäst.
Vad händer när ett tillval är slutbetalat?
När tillvalet är slutbetalat så försvinner tillvalet från hyran. Det är först när ett tillval är slutbetalat som du kan beställa ett nytt likadant tillval, tex avbetalningstiden på köksluckor som är 15 år, det är först när detta tillval är slutbetalt som du kan beställa nya köksluckor. Ansvaret för reparationer efter debiteringstiden åligger hyresgästen vad gäller tillvalsprodukter av vitvarutyp, diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare.
Får jag ta med mig tillvalet när jag flyttar?
Ja, tillval av diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare får man ta med sig om man flyttar efter debiteringstidens slut om man återställer till ursprungligt skick.
Vad är skillnaden på tillval och underhåll?
Tillval är något som är frivilligt och höjer standarden i lägenheten, och hyran. Underhåll är något som fastighetsvärden beslutar om och görs vid behov för att återställa funktionen i lägenheten, underhåll höjer inte hyran och hanteras av fastighetsvärden lokalt i området.